7. 3. 2007

eMDéŽet



Je ráno. Anna už v kuchyni. Manžel sa holí.
Chystá raňajky, desiatu, postaví vodu na čaj.
"Vstávajte spachtoši! Tebe sa nechce do školy?"
"Prídem dnes neskôr. Vieš oslava. Tak sa maj..."

Bože, nič nového, jak pozná už tieto jeho vety.
"Umy sa. Vieš básničku? Ty môj malý škriatok.
Jedz, sadni si, nechaj ho... a nezabudni kvety.
Ahoj. A pusa? Buď dobrý, učiteľka má sviatok."

Sviatočné šaty. Ústa narýchlo pretrie rúžom.
Tuším som pribrala. Šediviem a tie vrásky...
Príde aj vedenie. Nechce sa pretŕčať mužom
Galantné reči a hlúpe vtipy. Falošné masky...

Robota skončila, už všetci sa hrnú na oslavu.
Slávnostné menu. Úsmevy, tulipán aj osuška.
Báseň, zákusok, káva a pol litra vína na hlavu.
Prejavy, bozky. Riaditeľ každej šepká do uška.

Pustili magneťák, nálada... Tancujú prvé páry.
A už sa nalieva. Nie! Hop a v pohári borovička.
Vedúci šepká jej narážky.To sa mi snáď marí?
Hladká ju. Toká. Keby ho videla jeho polovička!

"Už musím. Je neskoro. Deti už budú hladné..."
Drží ju za ruku. "Napi sa, však dnes je eMDéŽet.
"Ale kačička, tvoj odchod nehodnotím kladne!"
Lúči sa. Bozká ju. Pár dvojzmyselných viet...

Konečne doma. Už varí sa v kuchyni večera.
"Čo bolo v škole? Pochválila ťa pani učiteľka?"
Vraj kačička, blbec..To by teda mala káčera!
Deti už zaspali. Štrikuje. Do noci svieti telka.

Postaví na kávu a voda už začína vrieť,
zvonec ju preberie, na chodbe tacká sa tieň.
Opitý a v ruke pralinky, zvädnutý kvet.
"Mamička, hneváš sa? Však dnes je Deň žien..."

Zas mínusový deň. Kto to len vymyslel? Nechápe...
Vedúci vytriezvie, nebude kačička, nazvýši jej plat.
Otvorí pralinky. Ľahne si. Jej gratulant už chrápe.
No čo, dostala bukrétu, osušku... aspoň jeden klad...

24 komentárov:

germa povedal(a)...

ach, kde "tie krásne časy sú" ?

ostrovanka povedal(a)...

ja len... zase v nemom uzase...

Aventerra povedal(a)...

Mno, že sa to rýmuje, som si všimla až niekde v polovici, alebo za ňou(?).

Dodávam - veľmi mi (však) imponuje, ako je zosynchronizovaná myšlienka, dej a forma textu; vďaka tomu faktu mi pripadá byť Tvoja poézia iná oproti akejkoľvek inej.

Žalostne žasnem nad jej krásou. :)

(btw, dúfam, že vidno tie začiatočné písmená viet ;)

maxim povedal(a)...

germa, som rád, že som ti pripomenul "tie krásne časy..."

maxim povedal(a)...

ale os, ani netušíš, ako ma ovplyvňuje tvoja poézia a poviedky...ďakujem...

maxim povedal(a)...

aventerra, ďakujem ti za tvoj fundovaný diskusný príspevok.
Moju poéziu píše život, nevyhýbam sa tienistým miestam a že sa mi to rýmuje, zistujem ako ty, až niekde v polovici....:-))

maxim povedal(a)...

Milé moje čitateľky, blogerky, dievčatá a ženy!
Želám vám pri príležitosti zajtrajšieho sviatku žien veľa zdravia, šťastia, lásky a úspechov v písaní na svojich blogoch...

germa povedal(a)...

maxim, keďže ten sviatok vždy oslavovali najviac muži, ta ti želám to isté :)

maxim povedal(a)...

germa, ja ťa milujem... :-))))

ostrovanka povedal(a)...

si mily, maxim

germa povedal(a)...

maxim, konečne niekto, už som začínala chytať komplexy, cmuk.

umbrella povedal(a)...

max... :o)

sas povedal(a)...

Maxim, nepripada Ti tento "exoticky" sviatok nieco ako Valentin len v bledomodrom? Naprosto ucelovy, ciel dojemne rovnaky (Val.day), len my sme ho asi nevyviezli do USA na oplatku.
A potom, muzi oslavovali v praci svoje kolegyne a tie svoje oslintali,ked prisli pod parou domov, tak to neeeee, diky :(

Mas pravdu, uplne zbytocny akoze sviatok, mudry Ezop :)

germa povedal(a)...

boze, hned ma napadol valentin dobrotivy, idem kuknut, ci nieco napisal:)

Pecosita povedal(a)...

jeeej :)

maxim povedal(a)...

os, ja vždy...

maxim povedal(a)...

germa, ty si to doteraz netušila? No, je to vonku, tak zbohom komplexy..cmuk

maxim povedal(a)...

umbrella´s ... :o)

maxim povedal(a)...

sas, musím ťa trocha opraviť, my sme nič nevymysleli, možno len ten oštiepok :-))
ako 1. máj,tak aj 8.marec má kolísku v USA..v tento deň roku 1857 vystúpili ženy v New Yorku proti vykorisťovaniu a diskriminácii,ich akcia bola kruto potlačená...potom sa len oslavovalo a zabudlo sa, že práca žien je podhodnotená v zamestnaní a ženy sú diskriminované v každej oblasti...keď sa toto vyrieši potom sa môže oslavovať...

murphy povedal(a)...

čiže na oslavy môžeme rovno zabudnúť :-)

A preto preventívne oslavujme čokoľvek a kedykoľvek chceme!

Zasnívaná povedal(a)...

...kto mi podaruje žlté tulipány? po MDŽ pred narodedninami, len tak? ;) ha?

maxim povedal(a)...

murphy, nie je to nadhera oslavovat kedykolvek a cokolvek..vzdy mat dovod roztocit vyvrtku a strngnut si na zdravie...

maxim povedal(a)...

snivalka, vyber si ine kvety..tulipany sa vraj davaju hlupim... a to ty urcite nie si...a len tak po MDZ mas narodky, kolkate? ha? ;-)

sas povedal(a)...

maxim, vsak ty zase daco tvoris k nadchadzajucemu 1.aprilu? :)))